Pagājušā gada laikā ir ievērojami palielinājušies aviācijas drošības riski, militārajām lidmašīnām bieži vien nonākot bīstamā tuvumā civilajām lidmašīnām. Ar šādu secinājumu klajā nākusi Eiropas Aviācijas drošības aģentūra, norādot, ka daudzos incidentos vainojamas tieši Krievijas kaujas lidmašīnas. Bet tikmēr ASV Galvenā kontroles pārvalde brīdina, ka draudus aviācijas drošībai var radīt arī lidmašīnās pieejamais bezvadu internets.
Pagājušajā gadā Eiropas komisija uzdeva Eiropas Aviācijas drošības aģentūrai veikt pētījumu par vairākiem incidentiem, kuros Krievijas militārās lidmašīnas lidojumu laikā neizmanto transponderus jeb iekārtas, kas citas lidmašīnas informē par to atrašanās vietu.
Pētījuma laikā konstatēts, ka 2014. gadā ir ievērojami palielinājies tādu incidentu skaits, kuros iesaistītas lidmašīnas ar izslēgtiem raidītājiem. Īpaši tiek norādīts, ka šādu incidentu skaits ir palielinājies virs Baltijas jūras.
Trijos gadījumos militārās lidmašīnas ir pārkāpušas Eiropas valstu gaisa telpu, bet 13 gadījumos militārās lidmašīnas ir lidojušas pārāk tuvu civilajiem aviolaineriem. Šī gada pirmajos divos mēnešos šādi incidenti konstatēti trīsreiz.
Lai arī pētījumā norādīts un neidentificētām kaujas lidmašīnām, anonīmi avoti aģentūrai „France Press” norādījuši, ka runa ir tieši par Krievijas kaujas lidaparātiem, kuru aktivitātes reģionā ir palielinājušās pēc Ukrainas krīzes sākšanās pagājušā gada sākumā. Tieši pirms nedēļas līdzīgā incidentā virs Baltijas jūras bija iesaistīta arī ASV izlūkošanas lidmašīna, kurai bīstami tuvu pietuvojās krievu iznīcinātājs Su-27. ASV šādu Krievijas pilotu rīcību nosaukušas par bīstamu un neprofesionālu, iesniedzot oficiālu sūdzību caur diplomātiskajiem kanāliem.
Bet tikmēr pašās ASV veikts pētījums par to, cik droši lidmašīnās ir ievietot bezvadu interneta raidītājus. Kā noskaidrots ASV valdības Galvenās kontroles pārvaldes ziņojumā, izmantojot pasažieriem domāto bezvadu interneta tīklu, ļaundari varētu ielauzties arī lidmašīnu vadības datoros un pārņemt lidaparāta kontroli. Vēl jo vairāk, ir risks, ka kontroli pār lidmašīnu varētu pārņemt arī no zemes. Valdības izmeklētāji brīdina, ka teorētiski, izmantojot klēpjdatoru, var būt iespējams pārņemt lidmašīnas vadību, inficēt ar vīrusiem lidojumu kontroles datorus, apdraudēt lidojumu drošību, pārņemot brīdināšanas vai navigācijas sistēmas.
Kā raidsabiedrībai CNN norādījis viens no ziņojuma autoriem Džeralds Dillingems, vislielākajiem draudiem ir pakļautas pašas mūsdienīgākās lidmašīnas, kā, piemēram, “Boeing 787 Dreamliner”, “Airbus A350” un A380, kuru vadība ir datorizēta un ļoti bieži vien pat pieslēgta tam pašam interneta tīklam, ko izmanto pasažieri. Daudz mazākam riskam ir pakļautas pasažieru lidmašīnas, kuras ražotas pirms 20 un vairāk gadiem.
Eksperti arī uzsver, ka, ja hakeriem ir izdevies piekļūt ASV Aizsardzības ministrijas datorsistēmām, tad lidaparātu datorsistēmu uzlaušana varētu būt pat daudz vieglāka. Tieši tāpēc federālajai Aviācijas administrācijai ir ieteikts lielāku uzmanību pievērst sertifikācijas standartiem, lai novērstu jebkādus iespējamos draudus civilajai aviācijai.
Kā norāda CNN, Galvenās kontroles pārvalde gan neatklāj, vai tās pētījums ir balstīts uz teorētiskiem apsvērumiem, vai arī ir veikti praktiski izmēģinājumi. Arī aviokompānijas “Boeing” un “Airbus” savos komentāros ir norādījušas, ka tās ļoti pastiprinātu uzmanību pievērš visaugstākajiem drošības standartiem. Taču, kā pierādīja nesenais aviokompānijas „Germanwings” katastrofas gadījums, pat visaugstākie drošības standarti nespēj paredzēt cilvēciskos faktorus.