Iekšzemes lidojumi no Rīgas uz Liepāju, kas sāksies maijā, neaizstās autobusu satiksmi, skaidro lidsabiedrībā „airBaltic”. Šoreiz, uzsākot lidojumus uz reģionālo lidostu, plānots piesaistīt pasažierus, kuri vēlas nokļūt Liepājā no citām valstīm, kā arī piedāvāt Liepājas pasažieriem ērtāku nokļūšanu Rīgas lidostā un tad došanos tālāk uz Londonu vai kādu citu Eiropas pilsētu.
Lidojumi jau ir pieejami internetā. „Lidmašīnas reiss ir jau atrodams internetā, biļetes var nopirkt. Mūsu uzdevums, lai šis reiss, kas sākas maijā, lai tas arī turpinātos ilgtermiņā,” saka Liepājas lidostas vadītājs Agris Sprūde.
Pagaidām lidostas durvis vēl ir slēgtas, taču aiz tām jau valda zināms gaidāmo notikumu satraukums. Pēc notikušās rekonstrukcijas lidosta ir sertificēta atbilstoši Eiropas Savienības prasībām, veikta virkne mājasdarbu, lai Liepājas lidosta varētu strādāt, turklāt neradot zaudējumus, ar ko nācās saskarties pirms aptuveni desmit gadiem, kad no Liepājas notika regulāri lidojumi uz Rīgu, Maskavu, Kopenhāgenu un Hamburgu.
Agris Sprūde stāsta par laiku, kad Liepājā nevarēja nosēsties sliktos laika apstākļos:
„Liepājas lidostā nebija pieejama instrumentālā nolaišanās sistēma. Droši vien ne viens vien pasažieris pieredzēja, ka lidmašīna neizlidoja no Rīgas vai nevarēja nosēsties Liepājā slikto laika apstākļu dēļ. Tagad pilots var redzēt ugunis un marķējumus un veikt drošu nosēšanos. Lidojot otro apli, ir lieki degvielas izdevumi u.t.t.”
Aviokompānijas „airBaltic” pārstāvis Jānis Vanags uzsver, ka mūsdienas nevar salīdzināt ar to, kā notika lidojumi uz Liepāju pirms desmit gadiem. Šoreiz
lidmašīnas negrasās aizstāt autobusu satiksmi, lai savienotu Rīgu un Liepāju, mērķis ir cits. Reisu izvēlēti tā, lai nodrošinātu lidojumu savienojumus ar citām valstīm un otrādi – ātrāk un ērtāk nokļūt Liepājā no ārvalstīm.
„Labāku savienojumu Liepājai ar 60 galamērķiem Eiropā un NVS nav iespējams radīt. Šie laiki paredzēti, lai izdarīto ko tādu, ko nevar izdarīt neviens cits. Lai mēs varam atvest tūristu no Barselonas uz Liepāju, uzņēmēju no Kopenhāgenas caur Rīgu uz Liepāju,” piemērus min Vanags.
Par iespējamiem zaudējumiem vai peļņu, kas saistīta ar šiem lidojumiem, aviokompānija nerunā. Lētākās biļetes maksās tikai 15 eiro, dārgākās 99 eiro. Jānis Vanags izskaidro biļešu kompensācijas mehānismus:
„Cik mēs iegūsim naudu no Liepājas lidojumiem, to mēs neteiksim, tāpat kā par citiem lidojumiem, bet tas, ko varu pateikt, — jau tagad lielākā daļa pasažieru pērk biļetes zem pašizmaksas. Mēs to nosedzam ar turīgajiem pasažieriem, kuri var neplānot savu ceļojumu, kuri nopērk dārgo biļeti un nosedz pārējās biļetes. Tā to dara lidsabiedrības visā pasaulē.”
Pirmie reisi sāksies 16. maijā, lidojumi notiks trīs reizes nedēļā. Liepājas lidostas vadītājs Agris Sprūde uzsver, ka pašiem jābūt aktīviem un jāizmanto pakalpojums, lai tas arī nākotnē būtu pienesums tūrismam, uzņēmējdarbībai un citām jomām reģionā.
Taču nav šaubu, ka reģionāli lidojumi ir izaicinājums visā pasaulē, ne tikai Latvijā:
„Mūsu aviokompānijai jau ir šāds biznesa modelis. Tā tas ir arī Palangā, agrs rīts uz Rīgu, bet vēlu vakarā no Eiropas vai no NVS nokļūstat Liepājā.”
Agrāk no Liepājas bija jāmēro vairākas stundas ar automašīnu līdz Rīgas lidostai, bet tagad dažu stundu laikā pasažieris no Liepājas varēs nokļūt Londonā vai kur citur. Par to liecina jau liepājnieku publiskotās ziņas sociālajos tīklos.
Pirms rekonstrukcijas Liepājas lidosta apkalpoja aptuveni 45 tūkstošus pasažieru gadā.