Foto: LETA, www.liepaja.lv
Liepājas lidostas sertificēšanas termiņš pagarināts līdz rudenim, tas nozīmē, ka regulāros lidojumus uz un no šīs lidostas varēs uzsākt ne ātrāk par 2017.gada pavasarī, vēsta Latvijas Radio 4 raidījums “Doma laukums”.
Konteksts
- Starptautiskā Palangas lidosta (PLQ) saistīta ar tiešajiem reisiem ar Rīgu, Oslo un Kopenhāgenu. Pavasarī plānots uzsākt lidojumus uz Varšavu un Londonu.
- 2015.gadā Palangas lidosta apkalpoja 144 000 pasažieru, par 9% vairāk nekā 2014.gadā.
- Palangas lidosta atrodas Liepājas ielā, 65 kilometru attāluma no Liepājas
Liepājas rekonstruētā lidostā nodota ekspluatācijā pērn 22.oktobrī, un sertifikāciju, kas nepieciešama, lai organizētu regulārus pasažieru reisus, plānoja pabeigt līdz šī gada pavasarim. Taču tagad sertifikācijas termiņš pagarināts.
Lidostas apsaimniekošanas pašvaldības kompānijas “Aviosabiedrība Liepāja” valdes loceklis Agris Sprūde uzsver, ka Liepājas lidosta ir pirmā Eiropā, kurai jāiziet sertifikācijas procedūra pēc jauniem noteikumiem.
“Uzaicinājām speciālistus (tādi mums Latvijā ir), novērtējām visus riskus un iespējas iziet sertifikācijas procesu. Izrādījās, ka tehniski līdz 15.martam to nav iespējams izdarīt saskaņā visām ES prasībām,” pastāstīja Sprūde.
Sertifikācijas procesi prasīs ilgāku laiku, tagad noteikts jauns sertificēšanas laiks – līdz 20.septembrim.
“Sākām sadarbību ar Rīgas lidostu, ir jautājumi, kur bez Rīgas nevar iztikt, piemēram, lidostas ekspluatācija un apkalpošana,” skaidroja Sprūde.
Vēl ES jaunais reglaments pieprasa jaunu amatu — atbilstības monitoringa speciālists. “Valsts mums maza, lidostu maz, un attiecīgi arī speciālistu ir tik, cik ir. Protams, viņi ir aizņemti ar saviem tiešajiem pienākumiem, pārsvarā Rīgā,” stāstīja Sprūde.
Liepājas vicemērs Vilnis Vitkovskis uzsvēra, ka pašvaldība rūpīgi kontrolē lidostas sertifikācijas procesu un arī regulāri atskaitās Satiksmes ministrijai. Sertifikāciju finansē Liepājas dome, bet gala izmaksas vicemērs pagaidām nevarēja nosaukt, tas būšot “atkarīgs no vajadzībām un apstākļiem”.
Sertifikācijas izmaksās iekļautas konsultācijas, iekārtas, piemēram, arī ugunsdrošības iekārtas, arī jaunas mašīnas, kas iegādāts par ES līdzekļiem, arī glābēju apmācība. “Rupji rēķinot, visam sertifikācijas procesam nepieciešamie ieguldījumi var sasniegt 300 000 eiro,” sacīja Vitkovskis.
Viens no Liepājas lidostas attīstības scenārijiem ir strādāt kopā ar Rīgu. Gan Vitkovskis, gan Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Arnis Muižnieks norādīja, ka pašlaik tiek apspriesti izdevīgākie šādas sadarbības modeļi.
Muižnieks pārliecināts, ka līdz septembrim Liepājas lidosta varēs pabeigt sertifikācijas procesu.
“Tik liela mēroga projektos vienmēr ir problēmas, un kadri arī ir problēmas, bet šie jautājumi noteikti tiks atrisināti,” sacīja Muižnieks.
Pieteikumu sertifikācijas procesam plānots iesniegt aprīlī, bet regulārus komerciālos lidojumus uzsākt 2017.gada pavasarī.
Šogad pavasarī Liepājas lidostu plāno atvērt nekomerciālajiem lidojumiem.
Līdz 1991.gadam Liepājas lidosta bija ievērojama reģionāla bāze ar tiešajiem reisiem arī uz Maskavu un toreizējo Leņingradu ( Sanktpēterburgu), 2006.gada valsts mēģināja atdzīvināt aviosatiksmi ar dotāciju palīdzību — nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” atvēra reisu uz Rīgu, vēlāk arī uz Hamburgu un Kopenhāgenu, vēlāk Krievijas kompānija “Atlant Sojuz” uzsāka lidojumus uz Maskavu. Bet 2009.gadā krīzes ietekmē visi maršruti tika slēgti, bet neregulārie lidojumi slēgto 2014.gada septembrī, kad lidostā sākās rekonstrukcija.