«Ryanair»: Gribam attīstīt maršrutus Rīgā, ja atcels ceļojumu nodokli

Lēto avio pārvadājumu kompānija „Ryanair” labprāt attīstītu jaunus maršrutus Rīgā, ja vien valdība atceltu ceļojumu nodokli, tā sarunā ar Latvijas Radio atzīst kompānijas vadītājs Maikls O’ Līrijs. „Ryanair” uzskata, ka līdz ar eiro ieviešanu Latvija kļūs arvien interesantāka tūristiem no Eiropas, un kompānijas lētie lidojumi varētu būt liels atspaids.

Avikompānijas „Ryanair” birojs atrodas Dublinas lidostā, atsevišķā ēkā, nostāk no galvenās mājas. Tā ir vienkārša, trīsstāvu celtne, ar nelielu auto stāvvietu pagalmā. Pirmajā stāvā, pretī ieejai pieņemšanā sēž divas darbinieces, kuras pa mikrofonu, kas piestiprināts pie austiņām, tālāk birojam paziņo par manu ierašanos.

Pirms sarunas mani īru kolēģi jau brīdinājuši, ka Maikls O’Līrijs, par spīti tam, ka ir multimiljonārs un viens no valsts un arī Eiropas bagātākajiem un ietekmīgākajiem cilvēkiem, ir ļoti vienkāršs gan saskarsmē, gan apģērbā. Un tā tas arī ir: ar skaļu sveicienu „Hallo” viņš iznāk gaitenī džinsos un rūtainā kreklā.

Maikls O’Līrijs intervijai nepārprotami ir gatavojies. Uz krāsainām lapām viņš izdrukājis informāciju par kompānijas darbību un maršrutiem. Atvainojas par pelēko laiku Dublinā un apvaicājas, cikos šī radio programma skanēs un vai cilvēki to klausīsies pie brokastu galda.

Mēs sākam ar vispārīgu tēmu – kā laikos, kad Eiropa vēl ārstē finanšu krīzes rētas, kas skārušas arī avio nozari, klājas lēto pārvadājumu līderim „Ryanair”. „Ryanair klājas ļoti labi. Pēdējo divu gadu krīze ir panākusi to, ka cilvēki visā Eiropā meklē arvien vairāk iespēju ceļot lētāk. Arvien vairāk cilvēku no dārgākām kompānijām, piemēram, „SAS”, „airBaltic” vai „Lufthansa” izvēlas mūs. Mēs turpinām augt stiprāki. Aizvadītajā gadā mūsu pasažieru skaits palielinājās no 76 līdz teju 80 miljoniem, un šogad mēs plānoja, ka šis skaits sasniegs 82 miljonus.”

«Ryanair» Rīgā turpinās samazināties

Taču aizvadītajā gadā „Ryanair” ir samazinājis lidojumus no Rīgas. Maikls O’ Līrijs skaidro ar nodokļu politiku: „Jā! Nedraudzīgu nodokļu dēļ! Tas ir neizbēgami. Lidojumu skaits Rīgā turpinās samazināties, ja valdība nebeigs ieviest nenormālus ceļošanas nodokļus. Laikā, kad Latvijas valdībai būtu iespējas veicināt tūrismu un aicināt cilvēkus viesoties valstī, tā ievieš šādu nodokli, gluži kā Liebritānijā vai Vācijā, kur arī šā iemesla dēļ lidojumu skaits ir sarucis. Pasažieru skaits pērn saruka no apmēram miljona līdz 800 000. Mēs domājam, ka tas šādās robežās paliks, taču tas norāda, ka nodokļu piemērošana ir ļoti kaitīga tūrisma industrijai un darba vietām.”

Taujāts par jauniem plāniem Baltijas tirgū aviokompānijas vadītājs norāda, ka Rīgā jaunu plānu pašlaik nav, tomēr kompānijas turpinās augt: „Protams! Mēs turpināsim papildināt lidojumu maršrutus. Lielākā izaugsme šajā ziņā pēdējos gados ir bijusi Lietuvā un Igaunijā. Patlaban mums nav plānu par jauniem maršrutiem Latvijā, Rīgā, tā kā vēl nav beigušās diskusijas ar valdību par šo ceļošanas nodokli. Ja to samazinās, mēs turpināsim augt.”

Par konkrētām sarunām ar Latvijas valdību Maikls O’ Līrijs gan nav runīgs: „Tas ir konfidenciāli. Godīgi teikšu, mēs esam nemitīgā dialogā ar daudzām lidostām un valdībām visur Eiropā. Daudzas no tām ar mums runā par darbības paplašināšanu, un šajā ziņā Latvijas valdība ne ar ko neatšķiras.”

Читайте также  Aviācijas izmešu emisijas jaunā sistēma - tikai pirmais solis vēlamajā virzienā

Īrija pusgadu bija Eiropas Savienībā prezidējošā valsts, tomēr „Ryanair” no tā neesot ieguvusi. „Eiropas amatpersonas nekad neizmanto „Ryanair”, jo mēs esam lēta avio sabiedrība, kas lidojumus vienmēr veic laikā. Viņi dod priekšroku dārgām kompānijām, kas bieži kavē, un līdz ar to var ierasties par vēlu, lai kaut ko jēdzīgu izdarītu. Es nedomāju, ka kāds īpaši pievērš uzmanību tam, kas ir Eiropas Savienības sešu mēnešu prezidentūra un kurš ir prezidents.”

Maikls O’ Līrijs ir gana kritisks par ES institūcijām un ierēdņiem: „Briselē, kur jau divdesmit gadu nevar sabalansēt budžetu, nepatīk lietot „Ryanair”. Pastāv tāds nosacījums, kas aizliedz Eiropas Komisijai izmantot Briseles Šarlerua (Charleroi) lidostu, kur bāzējas lētās kompānijas, tieši tādēļ, ka tas ietaupītu Komisijas naudu. Bet, ziniet,

pārāk dāsni atalgotiem Eiropas ierēdņiem un birokrātiem, kuri lido biznesa klasēs, nepatīk izmantot lētas kompānijas, kamēr viņu pašu ģimenes ar mums lido visu laiku. Tie ir aizspriedumi, kas Brisele ir pret lētajām aviokompānijām, kamēr tajā pašā laikā tās turpina izaugsmi.Taču, tā kā mēs nepārvadājam birokrātus, tad mums atliek daudz brīvu vietu cilvēkiem, kas grib lidot, ietaupot naudu,” saka O’Līrijs.

ES ierēdņi ar «Ryanair» nelido

Vaicāts, vai attieksme no Briseles puses drīzāk nav pret viņu personiska, jo „Ryanair” vadītās bijis diezgan nesaudzīgs izteikumos par Eiropas Savienību, Maikls O’ Līrijs atbild, netaupot skarbus vārdu: „Eiropas Savienība ir lieliska ideja, tāpat kā kopējais, vienotais tirgus Eiropā. Taču Briseles birokrāti, tiesa ar dažiem izņēmumiem, ir absolūti nederīgi. Mēs ievēlam daudz stulbu cilvēku parlamentā, un tad daudz šādu cilvēku kļūst par Briseles eirokrātiem.”

Tomēr viņš nepiekrīt, ka Briselē būtu liels dārgo kompāniju lobijs pret lētajām. „Ļoti daudzos gadījumos dārgās kompānijas ir cietušas neveiksmi. Manuprāt, pārāk liela vara ir arodbiedrībām, kuru spēks tiek nepareizi lietots. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir gaisa kontrolieru streiki, kas notiek regulāri un rada milzīgus satiksmes sastrēgumus. Mēs esam gadiem pieprasījuši aizliegt gaisa kontrolieru streikus. Nav taču atļauts streikot nedz policijai, nedz armijai, taču ļoti neliela cilvēku grupa regulāri var bloķēt Eiropas debesis. Taču, kā allaž, Briselē ir pilns ar muļķu politiķiem, kas nespēj iestāties pretī šādām arodbiedrībām.”

Путешествия бизнес авиацией

To, ka Maikls O’ Līrijs būs ļoti skarbs vārdos par Briseli, zināju jau iepriekš un par to brīdināja arī kolēģi, kas viņu intervējuši. Maikls O’ Līrijs savulaik bija arī viens no skaļākajiem kampaņotājiem „pret”, kad Īrijā notika balsojums par Lisabonas līgumu jeb jauno Eiropas Savienības pamatlikumu. Tas beidzās ar to, ka pirmajā kārtā īri to referendumā noraidīja un tikai ar otro reizi trausli, kā caur adatas aci pateica „jā”. Taču atklāju viņam, ka vairāki mani kolēģi Briselē lūdza, lai pasaku Maiklam O’ Līrijam, ka par spīti viņa negantumam pret Briseli, daudzi viņu uzskata par izcilāko eiropieti tieši tādēļ, ka viņš atvēris Eiropas debesis tiem, kas nav spējīgi maksāt – studentiem, vienkāršām ģimenēm, cilvēkiem, kas devušies darba emigrācijā. „Tā ir taisnība…Piedodiet, taisnība ir, ka „Ryanair” ir atvēris Eiropas debesis, bet es gan nu neesmu diženākais eiropietis.”

Читайте также  Turpinās pazudušās Malaizijas lidmašīnas meklēšana

„Domāju, ka mēs no paša sākuma sapratām, ka avio biznesā, pirmkārt, mums jātiek vaļā no augstajām maksām un tā muļķīgā servisa, ko allaž piedāvā dārgās kompānijas. To problēma ir tāda, ka tās piedāvā lidojumus un pakalpojumus šim vienam procentam bagāto cilvēku, valdībām un to darbiniekiem. Bet patiesībā lidojumam būtu jābūt ļoti vienkāršam, drošam, visiem pieejamam veidam, kā pārvietoties no punkta A uz punktu B. „Ryanair” lido jau 29 gadus, mūsu vidējā maksa par lidojumu ir 40 eiro, un mēs meklējam veidus, kā vēl to samazināt, lai vēl vairāk cilvēku atļautos ceļot.”

Izņemt tualetes un ierīkot stāvvietas

„Ryanair” izskanējušas idejas par to, ka lidmašīnās varētu ieviest stāvvietas, maksas tualetes un iespēju izmantot internetu. Maikls O’ Līrijs atzīst, ka kaut kas no tā ir mārketings, taču dažas idejas varētu īstenot: „Kaut kas no tā ir mārketings, bet dažas ir patiešām reālas idejas. Mēs vēlamies izņemt abas tualetes no lidmašīnām un tā vietā ielikt vēl sešas sēdvietas. Un, ja tas izdotos, šīs sešas vietas pazeminātu lidojuma cenas par četriem vai pieciem procentiem visiem pasažieriem. Tas it kā neizklausās daudz, bet ja jūs pārvadājat 80 miljonu pasažieru, tad viņiem visiem kopā izdotos ietaupīt ap 400 miljoniem eiro.

„Mēs domājam arī, kādēļ gan mēs nevarētu neizņemt no lidmašīnas pēdējās piecas krēslu rindas un ierīkot tur stāvvietas, kas cilvēkam maksātu vienu eiro un, ja viņi gribētu piesēst, tad 25 eiro. Kādēļ gan neļaut patērētājiem izvēlēties? Dienesti saka, ka tas būtu nedroši, bet tā nav, tas būtu absolūti droši. Eiropā ceļo ātrvilcieni, kur cilvēki nepiesprādzējas ar drošības jostām. Un kāda gan starpība starp lidmašīnu un ātrvilcienu? Tā varbūt ir mārketinga ideja, taču šādi mēs turpinām atgādināt par šādu lietu,” skaidro „Ryanair” vadītājs.

Eiro varētu veicināt tūrismu

Maikls O’ Līrijs vērtē, ka Latvijas pievienošanās eirozonai viņa biznesu neietekmēs. Tomēr, viņaprāt, tas varētu veicināt tūrismu Latvijā.: „Domāju, ka tas noteikti atvieglos daudzu cilvēku iespēju viesoties Latvijā. Vienoto Eiropas valūtu ļoti kritizē, taču, nešaubīgi, tai ir liela, pozitīva ietekme tūrismā. Cilvēkiem, kas ceļos no Eiropas uz Latvju, nevajadzēs mainīt naudu. Taču, atkal, ja Latvijas valdība pēc eiro ieviešanas samazinātu šo ceļojumu nodokli, tad kopā ar jauno valūtu Latvijas tūrisma industrija patiešām uzplauktu.”

Читайте также  Liepājas lidosta atsāk darbību, cer piesaistīt tūristus pilsētai

Sarunā par Latviju Maikls O’ Līrijs atzīst, ka divas reizes ir bijis Rīgā, taču vienmēr preses konferencē un pilsētu izbaudīt tā arī nav nācies. „Man vajadzētu atbraukt, jo es zinu, ka Rīga ir ļoti skaista pilsēta un Latvija ir ļoti skaista valsts. Un mēs gribam, lai arvien vairāk cilvēku brauktu ciemos uz Latviju.”

Ferma laukos

Maiklam O’ Līrijam Īrija laukos ir ferma, kurā viņš audzē šķirnes gaļas lopus un zirgus. Pavasaris Īrijā ir bijis ļoti auksts un daudziem zemniekiem pietrūka lopbarības. O’ Līrija saimniecību šī problēma ļoti skārusi neesot, taču no slikta laika Īrijā esot viens liels labums: „Slapjā laika labā lieta ir tāda, ka arvien vairāk cilvēku rezervē lidojumus, lai tiktu prom no šīs valsts un baudītu sauli Baltijā, Spānijā, Grieķijā, Itālijā. Draņķīgs laiks ir slikts Īrijas lauksaimniekiem, taču izdevīgs aviokompānijām.”

Taujāts par fermu, Maikls O’ Līrijs atbild, ka tā domāta viņa bērniem: „Tas, patiesībā, ir vairāk maniem bērniem. Es pats izaugu laukos, un domāju, ka tā ir vislabākā vieta, kur augt bērniem. Man ir četri mazi bērni. Es vienmēr domāju, ka līdz ko man būs pietiekami daudz naudas, es nopirkšu saimniecību, lai mani bērni augtu tur un paliktu kopā. Tā kā ir jāturpina avio bizness, lai varētu uzturēt savu saimniecību un segt tās zaudējumus.”

Plāni lidot pāri okeānam

Maikls O’ Līrijs ceļo gana daudz – divas vai trīs dienas nedēļā pavada lidojumos un lielākoties lido „Ryanair”. Taču aizvadītajā nedēļā viņš bija ASV, kur nācās lidota ar „Unated Airlines”, jo „Ryanair” nelido pāri okeānam. „Ryanair” tiekot plānots arī lidojumu bizness pāri okeānam: „Es domāju, ka tas ir iespējams, taču ne zem „Ryanair” nosaukuma. Mēs plānojam izveidot transatlantisku kompāniju, kas arī būtu zemo cenu pakalpojums. Taču tas būtu no „Ryanair” atsevišķs bizness.”

„Ryanair” vadītājs arī stāsta par citiem kompānijas plāniem: „Mēs nupat esam pasūtījuši 175 jaunas «Boeing» lidmašīnas 13 miljardu dolāru vērtībā, kas mums garantēs maršrutu paplašināšanos. Pasažieru skaitu ceram palielināt līdz 100 miljoniem cilvēku gadā. Un es ļoti ceru, ka daļa no šīs izaugsmes attieksies arī uz Latviju, Igauniju un Lietuvu, kur mēs gribam paplašināt savu darbību. Taču, atkal man jāsaka, tas nenotiks, ja valdības turpinās iebraucējus aplikt ar nodokļiem.”

„Ja gribat ar mums strādāt, maziniet šos nodokļus, un mēs augsim ātri,” saka Maikls O’ Līrijs.

„Mums vajag valdības atbalstu. „Ryanair” var palīdzēt augt satiksmei un tūrismam Latvijā, kas, savukārt, palīdzētu arī vairot darba vietas šajā nozarē, ja vien valsts tiks vaļā no tā muļķīgā ceļojumu nodokļa.”

Pēc sarunas turpat kabinetā Maikls O’ Līrijs labprāt nofotografējas savā ierastajā ampluā – ar platu smaidu turot rokās lielu, baltu „Ryanair” lidmašīnas modeli.

Авиаперелеты на мероприятия и события

Яндекс.Метрика