Starp Eiropas Savienību (ES) un Krieviju ir izcēlies kārtējais strīds — šoreiz tas ir saistīts ar lidmašīnu pasažieru datiem. Krievijā jūlijā spēkā stāsies jauns likums, kas pieprasa nodot Krievijas varas iestādēm to lidmašīnu pasažieru datus, kas šķērso Krievijas teritoriju. Bet, ja Eiropas aviokompānijas izpildīs šo jauno Krievijas prasību, tās pārkāps ES likumus.
Jaunais Krievijas likums paredz, ka Eiropas un citu valstu aviokompānijām būs jāsniedz Krievijas drošības dienestiem informāciju par pasažieriem lidmašīnā, kas šķērso Krievijas teritoriju. Dati būs jāsniedz pat tad, ja lidmašīna Krievijā nemaz nenolaižas un lido pāri vien attālajiem Sibīrijas nostūriem ceļā no Eiropas uz Āziju.
Turklāt aviokompānijām būs jānorāda ne tikai pasažieru vārds, dzīvesvieta un dzimšanas datums, bet jāsniedz arī tāda informācija kā kredītkartes numurs.
Tas savukārt nav pa prātam Eiropas Komisijai, kura lūgusi Krieviju atlikt šī likuma stāšanos spēkā. „Eiropas Savienību nopietni satrauc Krievijas prasība sniegt informāciju par lidmašīnu pasažieriem, jo aviokompānijas var nonākt konfliktā starp Krievijas un Eiropas Savienības prasībām,” norāda Eiropas Komisijas runasvīrs iekšlietu jautājumos Mikele Čerkone.
Čerkone arī uzsver, ka Krievija nav savlaicīgi informējusi Eiropas Savienību par saviem nodomiem: „Komisijai žēl, ka Krievija nav mūs savlaicīgi informējusi par savu nodomu pieprasīt pasažieru datus no aviokompānijām, kas operē starp Eiropas Savienību un Krieviju. Kad Komisijai par to kļuva zināms, mēs sazinājāmies ar Krievijas atbildīgajām iestādēm un tikāmies ar viņiem Maskavā. Turklāt 15.martā tika nosūtīta arī vēstule, prasot sniegt papildu skaidrojumus, bet tā palika neatbildēta.”
Savukārt Krievija apgalvo, ka šī norma nevar būt pārsteigums, jo likums, kas to paredz, tika pieņemts jau septembrī. Eiropas Komisija, acīmredzot, to esot palaidusi garām un tikai tagad attapusies. Krievijas vēstnieka ES pārstāvis Kirils Ivanovs portālam „EUObserver” piebilda, ka arī ES nav sniegusi nekādu īpašu informāciju Krievijai, kad tā nolēma mainīt gāzes tirgus noteikumus.
Arī atsevišķi Eiropas Parlamenta deputāti ir neapmierināti ar Eiropas Komisijas rīcību šajā gadījumā. No Nīderlandes ievēlētā eiroparlamentāriete Sofija Intfelda sacīja, ka visi, izņemot Eiropas Komisiju, zināja, ka Krievija gatavojas ieviest šo normu. Tādēļ deputāte ir neapmierināta ar atbildīgās iekšlietu komisāres Sesīlijas Malstrēmas pasivitāti.
Bažas izraisa arī tas, ko tad Krievija īsti darīs ar šiem pasažieru datiem. Katru gadu starp Eiropu uz Āziju virs Krievijas ziemeļiem lido aptuveni 53 000 Eiropas lidmašīnu.
Krievija apgalvo, ka tā ir parakstījusi starptautiskās konvencijas, kas garantē, ka tās drošības iestādes ievēros starptautiskās prasības datu aizsardzībā. Tomēr daudzi par to šaubās.
Bet, ja informācija par pasažieriem netiks sniegta, Krievijai būs tiesības piespiest lidmašīnu nolaisties.